torsdag 19 september 2013


Det har blivit mycket bakande, fixande och tillagande av olika mumsiga saker den sista tiden. Jag tycker verkligen om känslan av att skapa något själv och att det dessutom är något som är gott att stoppa i munnen är ju inte direkt fel. Inspiration hittar jag bland annat på denna trevliga blogg som jag ramlade över för ett tag sedan Söta saker. Eftersom jag är en riktig godisråtta så föll jag direkt för detta recept på vit fudge:

1 dl ljus sirap
5 dl socker
1 dl farinsocker
3 dl vispgräde
200 g hackad vit choklad 

Blanda allt utom den vita chokladen i en kastrull. Låt det koka upp under omröring och koka tills smeten klarar det så kallade "kultestet", det vill säga att det går att forma en kula av smeten i ett glas vatten. Tag då av kastrullen från plattan och häll i den vita chokladen. Rör genast om. Lägg smeten på ett bakplåtspapper och låt den stelna. Skär i lagom stora rutor och avnjut. Mums. 
  
Fudgen smakar perfekt till en kopp kaffe. 


Chokladbollar förvandladess till partybollar med lite strössel.


Något som hör hösten till är så klart äpplen som kan avnjutas i alla dess former. Tex så här i form av äppelmos. Denna äppelmos har jag smaksatt med kanel och vanilj (lät helt enkelt en vaniljstång koka med moset) och det blev otroligt gott.  


Och så till sist en enkel, men mycket god kaka som passar nu till hösten, nämligen Kanelkakan. Jag valde dock att hoppa över sötmandeln och baka min kaka i en avlång form. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar