torsdag 10 oktober 2013

Snittar med lemoncurd

Min nya passion är bakning.
Än så länge befinner jag mig alldeles ibörjan av min utveckling vad gäller denna sysselsättning och provar mig fram, upptäcker att mycket är svårare än jag tror och att en del inte är så svårt som jag först trodde. Mitt senaste bakverk blev citronsnittar - en slags mördegskaka inte helt olik hallongrottan.

Börja med att göra mördegen. Jag följde receptet nedan:
5 1/2 dl vetemjöl
1 dl socker
1 msk vaniljsocker (jag brukar alltid addera lite extra vaniljpulver också, det ger mer smak)
300 g smör
1 st äggula

Kör alltsammans i en matberedare tills det blir en deg. Låt sedan degen vila i kylskåpet i 30 min.

Sätt ugnen på 175 grader.

Förbered citronfyllningen genom att riva skalet av en citron eller en lime.


Blanda skalet med lemoncurd. Jag tog ca 8 msk. 




Ta ut degen och dela den i fyra lika stora delar. Rulla ut varje del till en avlång rulle och platta till lite. Gör en fördjupning i mitten och lägg dit lemoncurden.


Grädda mitt i ugnen i ca 15-20 min tills kakorna fått lite färg. Tag ut och låt svalna.
Gör glasyr (2 dl florsocker och 4 tsk vatten) och ringla över kakorna.
Ät!

Katten gjorde mig sällskap i köket och glodde lite misstänksamt. 


1 kommentar: